SUDAH TERHANTUK BARU TERNGADAH…

Dahulu, ketika mereka sibuk memujuk ahli Perlimen Barisan Nasional sehingga sanggup menghantar beberapa wakil ke Taiwan semata-mata ingin berbincang soal lompat parti, tiada seorang pun yang bisisng bahawa itu bukan demokrasi dan bukan kehendak rakyat..

Dahulu, Pemimpin-pemimpin PAS, PKR dan DAP sibuk mengatakan bahawa Pak Lah tidak bersikap demokrasi bilamana timbul khabar angin bahawa Pak Lah akan bubarkan parlimen jika Anwar Ibrahim dan konco-konconya berjaya mendapatkan sokongan yang cukup mengatasi BN dengan cara ahli-ahli parlimen lompat parti..

Dahulu, ketika Anwar Ibrahim sibuk mewar-warkan bahawa beliau akan membentuk Kerajaan Pusat dengan cara memujuk beberapa orang ahli parlimen BN menyertai Pakatan Rakyat (PR), semuanya menyokong dan tiada siapa pun daripada pemimpin PR yang bersuara menentang bahawa tindakan itu bukan tindakan demokratik untuk rakyat.Penyokong-penyokong yang mengikuti perkembangan itu juga dengan sangat bongkak berkata-kata dan menyokong kehendak dan tindakan pemimpin PR tersebut..

Lebih kurang seminggu yang lepas, ketika ADUN Bota menyertai PKR, tiada sesiapapun dikalangan pembangkang yang lantang menyatakan bahawa itu bukan kehendak rakyat dan ia melanggar demokrasi..

Namun kini, isu yang sedang hangat diperkatakan umum khasnya di Perak, pemimpin Pakatan Rakyat (PR) lantang mengatakan bahawa lompat parti tidak demokrasi..Pemimpin pembangkang lantang menyatakan bahawa BN ini pemusnah, mereka sibuk mengata bahawa kerajaan baru di Perak tidak sah, malah yang lebih teruk lagi mereka cuba bermain taktik kotor dengan cara membubarkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Perak sebelum mendapat perkenan sultan..

Persoalannya, tidakkah mereka sedar bahawa tindakan lompat parti itu sebenarnya tidak berlaku? Tidakkah mereka sedar bahawa mereka sudah kehilangan sokongan di DUN?? dan yang paling penting tidakkah mereka sedar bahawa tindakan membubar DUN tersebut umpama MENGATA DULANG PAKU SEREPIH MENGATA ORANG DIA YANG LEBIH? Kenapa bila khabar angin keluar kata Pak Lah nak buat, mereka sibuk kutuk kata tak demokrasi walaupun Pak Lah tak bertindak apa-apa pun waktu itu.Tapi sekarang mereka sibuk nak bubar juga DUN dan kononnya ingin serahkan kuasa memilih kepada rakyat…

Sudah la PR, taktik anda memang menampakkan anda semua gila kuasa..Orang lain buat tak boleh, tapi kalau dia nak buat, tahi pun dikata emas..Em..Begitulah sikap manusia bila jerat yang dipasang terkena diri sendiri..Dah tersedar baru menggelupar..Fakta pun mereka sudah tidak nampak, apa yang dikutuk selama ini pun sudah dijadikan prinsip..

Fakta yang paling jelas mereka sedang manipulasikan adalah bila berkata soal lompat parti..Wahai Anwar Ibrahim dan penyokong-penyokong beliau sekalian, sedarkah anda bahawa BN tidak memujuk langsung 4 ahli parlimen Perak berkenaan supaya menyertai UMNO atau BN umumnya..Malah sehari sebelum keempat-empatnya menyatakan bahawa mereka keluar daripada PR, 2 daripada mereka masih bersungguh menyatakan bahawa mereka tetap ahli PKR dan masih tidak meletak jawatan..Ini menunjukkan tiada langsung usaha memujuk dilakukan..

Namun setelah ditekan oleh Menteri Besar (mantan) waktu itu dan setelah mereka berfikir dan melihat sendiri mainan politik kotor dalam PKR itu sendiri, mereka menyatakan hasrat untuk keluar daripada parti..Itupun, BUKAN MENYERTAI UMNO ATAUPUN MANA-MANA PARTI KOMPONEN LAIN. Mereka hanya memilih untuk menjadi ADUN BEBAS, bukan ADUN UMNO ATAU BN  umumnya..Mereka hanya menyatakan bahawa mereka akan memberi kepercayaan kepada BN dan UMNO berbanding PKR kerana hilang kepercayaan terhadap PR itu sendiri.. Ia sama seperti di Kelantan dimana ada calon bebas yang lebih kepada PAS..Tidakkah mereka faham itu semua?

Mereka juga sering mengata bahawa pemimpin UMNO dan BN umumnya angkuh dan sombong. Namun ADUN Behrang YB Jamaluddin Mohd Radzi mendedahkan bahawa ketegangan antara beliau dan kerajaan negeri khususnya Menteri Besar sebelum ini bermula apabila beliau lantang menegur beberapa tindakan menteri besar yang dirasakan tidak sesuai..Tidakkah ini menunjukkan bahawa pemimpin Pakatan Rakyat angkuh dan sombong serta tidak boleh ditegur?

Sudah Terhantuk Baru Terngadah, itulah yang paling tepat untuk menggambarkan keadaan pemimpin PR di Perak sekarang..Sudah-sudahlah dengan perangai angkuh dan gila kuasa itu..

Kepada Menteri Besar yang baru Datuk Dr. Zambry Abd Kadir yang baru sahaja mengangkat sumpah sebagai menteri besar tepat pukul 4.10 waktu Malaysia sebentar tadi serta barisan-barisan EXCO Kerajaan Negeri dan pemimpin-pemimpin BN umunya, jalankanlah tugas dengan baik dan gunakanlah peluang dan kesempatan yang dikurniakan Allah ini dengan sebaik mungkin..Menangi semula hati rakyat, bela nasib rakyat Perak dengan bersungguh-sungguh dan bangunkan negeri Perak supaya menjadi antara negeri yang aman dan sejahtera, makmur dan bahagia, berdaulat dan mulia..

Kepada pemimpin PR di Perak, janganlah buat kacau dan bantulah dan kritiklah kerajaan baru di Perak ini dengan cara berhemah dan penuh hikmah demi menjaga dan mengekalkan kemaslahatan ummah di Perak dan di Malaysia umunya..Fikirlah sebelum lantang bersuara, muhasabah sebelum melakukan sesuatu perkara..Jangan hanya tahu mengkritik dan menasihati orang lain, tapi diri sendiri tidak dijaga..

Kepada penyokong-penyokong PR di Malaysia mahupun di Mesir, adakah anda masih mahu lantang bersuara dan berkata-kata tentang isu ini sedangakn kebenarannya memang sudah terlihat didepan mata?Bak kata pepatah, Sudah Terang Lagi Bersuluh..Namun jika ada jawapan, silakan dan dialu-alukan..Kita tidak pernah bermusuh..

2 responses to this post.

  1. Posted by rakyat perak on February 7, 2009 at 5:17 pm

    salam

    ko kene paham

    hanye ade 3 cara sahaja utk menbubarkan kerajaan yg sedia ada sekaligus mendirikan kerajaan baru

    1. MB dan exco2 meletakkan jawatan
    2. Undi tidak percaya dalam sidang DUN
    3. Pembubaran DUN oleh kerajaan semasa dgn perkenan SULTAN

    ok skang MB perak ngn exco2 tak mau letak jwtan tu hak dorg la
    pastu MB NIZAR nak bubarkan DUN untuk pilih suara rakyat, itu hak MB NIZAR

    ko kene baca fakta btol2 yg sultan tugasny hanya perkenan atau tidak, tak boleh lebeh dr tu

    tu lah konsep kerajaan berparlimen dan raja berpelembagaan

    jd skang BN tubuh kerajaan atas dasar ape?
    kenapa bile NIZAR nak bubar DUN, SULTAN tak perkenan jd terpaksa tunggu sidang DUN seawal2ny bulan 4

    so what?
    nape tetibe boleh ade kerajaan

    sejak bile SULTAN ade kuasa MUTLAK
    kene paham yg ni konsep demokrasi

    so ak nasihat kat ko
    jgn nk ckp soal politik kalu tak bace fakta betol2
    jgn nk hentam PR kalu tak perhati btol2 pndgn pemimpin PR

    mcm mane ko nak hentam PR sedangkn fakta2 ko pon tak btol

    jgn la stakat baca berita sket
    da trus buat keputusan
    ko pon tau dunia ni mcm2 org punye akal ade

    wslm

    Reply

  2. haha… sokong 120% post ko ni

    Reply

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: