1st Time Alexandria…

Sedih..Namun itulah hakikatnya…Sepanjang setahun setengah berada di bumi Mesir ni, baru semalam aku berpeluang menjejaki tanah Alexandria atau lebih dikenali sebagai Iskandariah oleh penduduk di sini..Namun, kutinggalkan kesedihan tersebut dan gantikannya dengan kegembiraan dan kesyukuran kerana masih diberi peluang untuk menjejaki tanah Alex ini..Hehe!~Selama ini hanya Cairo dan Mansurah sahaja tempat aku berulang alik..Pernah 2 kali ke tempat lain daripada itu : Dumyatt dan Port Said, namun ia tidak setanding dengan keseronokkan sampai di tanah Alex..

Ape yang seronok sangat di Alexandria ni sampai aku nak sangat jejakkan kaki ke sini?Jawapannya amat mudah dan kelakar : kerana orang lain dah banyak bercerita tentang kecantikan bandar, keindahan pandai, keunikan perpustakaannya dan kecantikkan awek–aweknya (perlu ke nih?)..Hahaha!~Jadi perasaan mahu merasai dan melihat sendiri betul atau tidak apa yang diwar-warkan selama ini sangat membuak sehinggalah semalam…

Memang benar apa yang dikatakan..Bandarnya cukup cantik..Ala-ala Eropah lama (walaupun aku tak pernah sampah ke Eropah tambah-tambah lagi zaman lama dahulu), tepi pantainya indah dah perpustakaannya unik dan cantik bentuk binaannya..Walaupun tidak setanding Putrajaya, namun ia jauh lebih cantik berbanding tempatku Mansurah..Apapun, aku bersyukur kerana diberi peluang untuk menikmati segala keindahan yang ada di sini..

Oleh kerana hanya sebentar sahaja berada di sini (12 p.m – 9.00 p.m), aku berazam untuk kembali ke sini dan melawati lebih banyak tempat-tempat yang menarik yang masih belum sempat aku terokai semalam..Semoga Tuhan mengizinkan aku untuk sampai ke sini sekali lagi, insyaAllah..Perjalanan aku di Alexandria berakhir sementara bilamana aku meneruskan perjalanan ke Cairo pula untuk beberapa urusan penting disamping bercuti dan berehat (sambil teman kawan shopping)…

Leave a Reply

