RUNGKAIAN KATA UNTUK DIRASAI BERSAMA

Hari ini adalah 10 hari terakhir ramadhan !!!
Masih baru rasanya kita bertemu dan tinggal beberapa saat lagi kita akan berpisah..

Walaupun belum berpisah namun telah banyak penyesalan dalam diri ini kerana tidak terasa bahawa kita telah  melewati 20 hari di bulan yang penuh barakah ini dan masih banyak ibadah yang masih belum kita lakukan.. Sahabat-sahabat sekalian, semoga hal itu tidak terjadi kepada kita semua..
Di sini saya ingin berkongsi cerita yang sebenarnya belum pernah saya alami..

Begini ceritanya :

Tahukah anda bagaimana penyesalan seorang laki-laki yang mensia-siakan kesempatan untuk menikahi seorang wanita yang dia dambakan dan sesuai dengan ‘kriteria’ yang dia cari. Dia tidak jadi menikahinya kerana terlambat melamarnya.. Kenapa?? Kerana dia mensia-siakan waktu. Kerana perasaan malu & takut maka dia menunda-nunda waktu untuk melamarnya.. Akhirnya ketika dia datang memberanikan diri untuk melamarnya maka dia mendapat jawapan dari orang tua wanita itu, bahawasanya 10 hari yang lalu telah datang seorang laki-laki melamar anak perempuannya dan lamarannya telah di terima!!! Bagaimana besar kekecewaan yang dia rasakan???

Bagaimana pula perasaan seorang wanita, yang laki-laki yang dia dambakan menjadi pendamping hidupnya telah lebih dahulu dimiliki oleh wanita lain??? Laki-laki yang ‘baik’. Kenapa itu terjadi??? Kerana dia mensia-siakan waktu… kerana dia enggan dan malu menyatakan kepada laki-laki itu bahwa dia siap untuk dinikahi (mungkin hal ini masih baru bagi masyarakat kita padahal ini tidak melanggar syariat)…Akhirnya dia baru tersedar ketika undangan pernikahan sudah sampai di tanganya pada hari ini, padahal 10 hari yang lalu dia pernah terfikir untuk menyatakan kepada laki-laki itu bahwa dia siap untuk dinikahi…dapatkah kamu menggambarkan kepadaku bagaimana gelojak hati wanita yang berada dalam keadaan seperti ini???

Hikmahnya bukanlah segera mencari pasangan hidup *semua sudah direncanakan oleh-Nya*. Bukan masalah menyegerakan hal di atas tapi masalah kehilangan.

Kehilangan besar yang baru kita bisa rasakan jika sesuatu yang kita sayang benar-benar telah meninggalkan kita.. Semoga itu tidakterjadi kepada kita semua..

Sahabat-sahabatku sekalian…
Masih ada waktu 10 hari lagi untuk bersungguh-sungguh beramal di bulan yang mulia ini.
Maka beramal baiklah sebelum kita menyesal melebihi penyesalan dua kisah diatas.
Maka berpisahlah dengan Ramadhan dengan kebaikan.
Barangkali kita tidak akan menjumpai lagi hari-hari Ramadhan setelah tahun ini.
Maka hendaklah diakhiri dengan kebaikan dan senantiasa melanjutkan perbuatan baik yang telah dilakukan di bulan Ramadhan pada bulan-bulan lain. Kerana Allah yang memiliki bulan-bulan itu hanyalah satu, dan Dia sentiasa mengawasi kita dan menyaksikan kita.
Dan Dia memerintahkan kita untuk taat kepada-Nya selama hidup kita..

Walaupun setiap pertemuan pasti ada perpisahan, namun semoga kita telah mempersiapkan diri terhadap hal tersebut. Semoga ketika harus berpisah kita telah memiliki kenangan terindah dengannya.
Sehingga dia pun merindukan kita dan di lain waktu bertemu kita lagi.

Sahabat-sahabatku sekalian..
Walaupun sudah banyak yang dilalui begitu sahaja,
Jangan lewatkan lagi apa yang ada didepan mata..
Sebelum akhirnya benar-benar telah meninggalkan kita..

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s

%d bloggers like this: